Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Membuat 05 Sambal Tempoyak Teri Enak

05 Sambal Tempoyak Teri. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Memang sedap tempoyak baru, masih terasa manisnya.

05 Sambal Tempoyak Teri Sambal tempoyak memiliki rasa asam pedas, berasal dari sambal yang melewati proses fermentasi. Walaupun gak semua orang bisa menerima rasa unik Tumis udang atau ikan teri dan petai sebelum dicampurkan dengan sambal tempoyak. COD area Kuala Pilah/Seremban Self pickup area Kuala Pilah.. Anda dapat memasak 05 Sambal Tempoyak Teri memanfaatkkan 9 bahan dan 5 langkah-langkah. Inilah cara masaknya.


05 Sambal Tempoyak Teri

Bahan yang dipake memasak 05 Sambal Tempoyak Teri

  1. Gunakan 1/2 ons >> teri medan.
  2. Siapkan 1 ons >> tempoyak (asam durian).
  3. Siapkan 1/2 ons >> cabe merah.
  4. Anda memerlukan 3 siung >> bawang merah.
  5. Anda memerlukan 1 ruas >> kunyit.
  6. Gunakan 10-15 butir >> petai.
  7. Siapkan 2 sdt >> gula.
  8. Gunakan 1/2 sdt >> garam.
  9. Gunakan >> Minyak secukupnya utk menumis.

Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Tempoyak merupakan hasil fermentasi dari buah durian yang sudah matang.

Prosedurmemasak 05 Sambal Tempoyak Teri

  1. Haluskan bawang merah, kunyit dan cabai hingga halus. Jika diblender, pakai minyak dan air dg perbandingan 2 : 1.
  2. Masukkan minyak goreng secukupnya kedalam wajan, tunggu hingga panas, tumis bumbu cabai yg sudah dihaluskan hingga harum.
  3. Masukkan teri medan dan petai kedalam tumisan cabai, masak hingga setengah tanak.
  4. Masukkan tempoyak, aduk rata. Masak hingga sambal tanak..
  5. Sajikan hangat. Paling pas disantap dengan ikan goreng dan rebusan sayur.

Tempoyak umumnya disajikan sebagai lauk dan dimakan bersama nasi. Tetapi bisa juga dicampur sebagai bumbu dan penyedap sambal. Masyarakat Sumatera mengolah tempoyak hingga menjadi sajian khas seperti sambal atau dijadikan bumbu campuran bersama ikan. Sambal Teri merupakan salah satu sambal yang mempunyai banyak penggemar. Bumbu yang begitu minimalis namun rasa yang mampu membangkitkan nafsu makan sering kali digunakan sebagai teman bersantap nasi.