Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Mudah Membuat Sambal teri tempoyak Sederhana

Sambal teri tempoyak. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Assalamualaikum bunda, Kali ini mamalia masak sambal tempoyak / durian yg di fermentasikan.

Sambal teri tempoyak Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Sambal Teri merupakan salah satu sambal yang mempunyai banyak penggemar. Anda dapat memasak Sambal teri tempoyak menggunakan 9 bahan dan 7 langkah-langkah. Inilah langkah masaknya.


Sambal teri tempoyak

Bahan yang digunakan memasak Sambal teri tempoyak

  1. Anda memerlukan 50 gr >> teri.
  2. Anda memerlukan 100 gr >> tempoyak.
  3. Anda memerlukan 200-250 ml >> air.
  4. Anda memerlukan 3-4 sendok makan >> minyak goreng.
  5. Siapkan 2-2,5 sendok teh >> gula.
  6. Anda memerlukan >> Bumbu:.
  7. Anda memerlukan 6 Batang >> Cabe merah.
  8. Gunakan 9 siung >> bawang merah(ini bawangnya ukuran kecil).
  9. Gunakan 2 ruas >> kunyit ukuran ibu jari.

Bumbu yang begitu minimalis namun rasa yang mampu membangkitkan nafsu makan sering kali digunakan sebagai. Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa. A Padang speciality, sambal is made using chili pepper, tomato, shallot, spices, and mixed with salted ikan teri (anchovy). Bahan sambal tempoyak Masukkan teri medan dan kacang.

Prosedurmemasak Sambal teri tempoyak

  1. Cuci bersih teri.
  2. Siapkan bumbu.
  3. Blander semua bumbu.
  4. Kemudian panaskan minyak goreng lalu tumis bumbu yang sudah dibland, tumis hingga wangi.
  5. Lalu masukkan teri aduk rata kemudian masukkan tempoyak aduk sambil masukkan air perlahan, setelah itu aduk hingga rata, menyusul masukan gula aduk lagi, boleh dicicip kalo dirasa masih keasinan boleh tambahkan Air dan sedikit gula (Karena biasanya tempoyak ada yang rasanya sangat asin).
  6. Masak hingga mengental.
  7. Selamat mencoba yah 😊.

Terus aduk hingga rata dan tercampur dengan sempurna. It is made from fermented durian called tempoyak. Sambal tempoyak tidak dibuat secara bersamaan, tapi terlebih dahulu harus diracik secara terpisah. Tumis udang atau ikan teri dan petai sebelum dicampurkan dengan sambal tempoyak. Sambal teri bisa jadi pilihan untuk pendamping lauk dan nasi hangat.