Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Gampang Menyiapkan Sambal teri tempoyak Mudah

Sambal teri tempoyak. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Assalamualaikum bunda, Kali ini mamalia masak sambal tempoyak / durian yg di fermentasikan.

Sambal teri tempoyak Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Sambal Teri merupakan salah satu sambal yang mempunyai banyak penggemar. Anda dapat memasak Sambal teri tempoyak memanfaatkkan 11 bahan dan 4 langkah-langkah. Inilah cara memasaknya.


Sambal teri tempoyak

Bahan yang dipake memasak Sambal teri tempoyak

  1. Siapkan 1/2 ons >> Tempoyak.
  2. Anda memerlukan 1/2 ons >> Teri.
  3. Siapkan 6 buah >> Cabe merah.
  4. Anda memerlukan 10 buah >> cabe rawit.
  5. Anda memerlukan 3 siung >> bawang merah.
  6. Siapkan 1 buah >> tomat.
  7. Gunakan 1 lembar >> daun salam.
  8. Gunakan 2 ruas jari >> kunyit.
  9. Siapkan >> Terasi udang.
  10. Anda memerlukan >> Gula.
  11. Siapkan >> Garam.

Bumbu yang begitu minimalis namun rasa yang mampu membangkitkan nafsu makan sering kali digunakan sebagai. Bahan sambal tempoyak Masukkan teri medan dan kacang. Terus aduk hingga rata dan tercampur dengan sempurna. Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa.

Langkah-langkahmembuat Sambal teri tempoyak

  1. Haluskan bawang merah, cabe merah, cabe rawit, tomat.
  2. Goreng teri tadi hingga kuning ke emasan.
  3. Kemudian tumis bumbu yg sdh dihalus, lalu tambahkan tempoyak, teri, gula garam sesuai selera bila dirasa pas.
  4. Setelah matang angkat dan sajikan.

A Padang speciality, sambal is made using chili pepper, tomato, shallot, spices, and mixed with salted ikan teri (anchovy). It is made from fermented durian called tempoyak. Sambal tempoyak tidak dibuat secara bersamaan, tapi terlebih dahulu harus diracik secara terpisah. Tumis udang atau ikan teri dan petai sebelum dicampurkan dengan sambal tempoyak. Sambal teri bisa jadi pilihan untuk pendamping lauk dan nasi hangat.