Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Gampang Memasak Sambal tempoyak pete Enak

Sambal tempoyak pete. Assalamualaikum bunda, Kali ini mamalia masak sambal tempoyak / durian yg di fermentasikan. Cara membuatnya sederhana banget ya bunda. The Making Of Sambal Tempoyak Petai.

Sambal tempoyak pete Sedikit minyak masak. sambal tempoyak mangga sambal tempoyak pedas sambal tempoyak lampung sambal Sehingga tempoyak dijadikan bahan banyak makanan. Sekarang sudah ada di ibu kota Jakarta dan. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian. Anda dapat memasak Sambal tempoyak pete memanfaatkkan 10 bahan dan 3 langkah-langkah. Inilah langkah memasaknya.


Sambal tempoyak pete

Bahan yang dipakai membuat Sambal tempoyak pete

  1. Siapkan 1 sdm >> tempoyak.
  2. Anda memerlukan >> Pete (semaunya aja).
  3. Siapkan 3 bh >> rawit setan.
  4. Anda memerlukan 12 bh >> cabe merah.
  5. Siapkan 2 siung >> bawang merah.
  6. Anda memerlukan 1 siung >> bawang putih.
  7. Anda memerlukan 1/2 ruas jari >> kunyit (sdikit saja).
  8. Gunakan >> Garam.
  9. Siapkan >> Gula.
  10. Gunakan >> Sasa.

Tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan, seperi sambal Resep Sambal Tempoyak Udang. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Sambal Tempoyak D'Laila Buatku Menangis ! Teringin la pulak rasa tempoyak tu. memang dah lama mengidam.huwaaa tapi mana nak cari ?? .

Caramemasak Sambal tempoyak pete

  1. Ulek semua bahan kecuali,tempoyak...
  2. Lalu tumis cabe,masukkan tempoyak aduk rata. Tambahkan garam gula dan sasa.koreksi rasa.
  3. Masak smpai sambal tanak dan wangi. Angkat siap d sajikan.

Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Mendengar resep sambal tempoyak bahan sambal tempoyak cara membuat sambal tempoyak. Tempoyak adalah masakan yang berbahan dasar durian. Resep Membuat Tempoyak Durian Mentah Sendiri Sederhana Spesial Asli Enak.