Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Membuat Sambal tempoyak Sederhana

Sambal tempoyak. Sambal Goreng Tempoyak with ikan bilis and petai. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi.

Sambal tempoyak Mendengar resep sambal tempoyak bahan sambal tempoyak cara membuat sambal tempoyak. Tempoyak adalah masakan yang berbahan dasar durian. Sambal tempoyak memiliki rasa asam pedas, berasal dari sambal yang melewati proses fermentasi. Anda dapat memasak Sambal tempoyak memanfaatkkan 6 bahan dan 4 langkah-langkah. Inilah cara membuatnya.


Sambal tempoyak

Bahan yang dipakai memasak Sambal tempoyak

  1. Gunakan 20 buah >> cabe burung.
  2. Gunakan 4 siung >> bawang merah.
  3. Siapkan 4 butir >> tomat.
  4. Siapkan 1/2 ons >> teri.
  5. Gunakan 1 papan >> pete.
  6. Anda memerlukan 2 sdm munjung >> tempoyak.

Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa. Fermented durian, or tempoyak, is a traditional condiment in Malaysia and Indonesia often mixed with coconut milk curries or pounded with chilies into a spicy dip. It was developed as a way to both use. Sambal Tempoyak dari Bengkulu siap menambah nafsu makan.

Langkah-langkahmembuat Sambal tempoyak

  1. Goreng cabe, bawang dan tomat. kemudian goreng terpisah teri.
  2. Gerus cabe bawang tomat kemudian tumis dengan minyak panas.
  3. Setelah harum masukkan tempoyaknya lalu d susul teri dan pete, tambahkan gula, garam dan royko.
  4. Jadi deh.... lazissss.

Tempoyak adalah daging buah durian yang diberi garam dan difermentasi beberapa hari. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian. Tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan, seperi sambal Resep Sambal Tempoyak Udang. Sambal Tempoyak Muda merupakan salah satu sambal yang mempunyai banyak penggemar. Dari sabang sampai merauke pasti sudah mengenal Sambal Tempoyak Muda.