Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Udang masak tempoyak Sederhana

Udang masak tempoyak. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian. Tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan Bahan-bahan. Dikatakan juga keenakan gulai tempoyak sebenarnya terletak pada tempoyaknya, cukup masam tempoyak sedaplah Saya mula belajar makan Masak Tempoyak hanya selepas berkahwin.

Udang masak tempoyak Himpunan Resepi Bonda.: Daging Masak Dendeng. Nasi Lemak Mami Tanjung Berlauk Sambal Ayam Masak Serai - masam manis. Udang yang segar bisa jadi makanan lezat jika dimasak dengan tepat. Anda dapat memasak Udang masak tempoyak memanfaatkkan 12 bahan dan 5 langkah-langkah. Inilah cara membuatnya.


Udang masak tempoyak

Bahan yang dipakai membuat Udang masak tempoyak

  1. Anda memerlukan 1 ons >> Udang kupas.
  2. Anda memerlukan 3 siung >> Bawang merah.
  3. Gunakan 1 siung >> Bawang putih.
  4. Gunakan sesuai selera >> Cabe rawit.
  5. Siapkan 1 cm >> Kunyit.
  6. Siapkan 4 cm >> Serai.
  7. Gunakan 3 sdm >> Tempoyak.
  8. Gunakan secukupnya >> Gula.
  9. Gunakan secukupnya >> Garam.
  10. Anda memerlukan secukupnya >> Lada bubuk.
  11. Anda memerlukan secukupnya >> Royco ayam.
  12. Siapkan secukupnya >> Air.

Buat kamu yang memiliki udang Masak sampai mendidih dan air habis. c. Masukkan udang dan masak hingga matang atau. Bagi udang masak tempoyak pula Datin Anizan lebih suka menggoreng petai sebentar sebelum dimasukkan dalam masakan untuk menghilangkan rasa pahitnya. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren).

Tata caramembuat Udang masak tempoyak

  1. Haluskan bawang merah, bawang putih kunyit, cabe rawit, memarkan serai.
  2. Tumis bumbu halus dan serai hingga matang dan harum.
  3. Tambahkan tempoyak dan air aduk rata.
  4. Beri gula dan garam, royco, lada bubuk. Aduk rata, tes cicip.
  5. Masukkan udang, aduk rata, masak hingga udang matang.

Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Gulai Ikan patin tempoyak - masakan dari gulai ikan khas dari Jambi, dengan ikan patin yang Masukkan air secukupnya dan masak bersama tempoyak, cili padi dan kunyit yang ditumbuk tadi. Tempoyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Campurkan santan lalu masak sebentar dengan api kecil sampai mengental dan udang masak.