Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Tempoyak ikan patin Lezat

Tempoyak ikan patin. Set The Patins ni mengandungi seekor ikan patin yg dah siap dibersihkan, pes tempoyak, bunga kantan dan daun kesum. Cara membuat ikan patin tempoyak ini sangat sederhana namun memiliki rasa yang khas Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi.

Tempoyak ikan patin Ikan Patin Masak tempoyak cara Pahang Terbaik Pn. Saya beri tips jika baru mencuba nak makan ikan patin ni. Pada dasarnya ikan patin adalah hewan yang aktif pada malam hari, omnivor dan terkadang muncul ke permukaan. Anda dapat memasak Tempoyak ikan patin memanfaatkkan 10 bahan dan 3 langkah-langkah. Inilah langkah memasaknya.


Tempoyak ikan patin

Bahan yang dipakai memasak Tempoyak ikan patin

  1. Gunakan 500 gr >> ikan patin (sudah dipotong dan dibersihkan).
  2. Anda memerlukan 700 ml >> air.
  3. Gunakan 4-5 sdm >> tempoyak (sesuai selera).
  4. Gunakan 1 batang >> serai.
  5. Anda memerlukan 1 ruas >> kunyit.
  6. Siapkan 15 batang >> cabe merah (sesuai selera).
  7. Anda memerlukan 1 lembar >> daun kunyit ukuran kecil.
  8. Anda memerlukan 1 sdt >> garam (sesuai selera).
  9. Gunakan 1 sdt >> gula (sesuai selera).
  10. Anda memerlukan >> Penyedap rasa secukupkan.

Untuk membuat umpan patin yang sederhana adalah. As Salam, Tips dan Cara Masak Ikan Patin Tempoyak Asli Yang Sedap- Kali ini saya nak kongsikan cara saya masak ikan patin tempoyak yang macam orang Temerloh suka makan tu.heheh. Ikan patin tempoyak crispy hanya di Bangi dan Wangsa Maju! Anda boleh memilih antara Crispy Patin Tempoyak berperisa spicy atau biasa mengikut cita rasa anda.

Prosedurmemasak Tempoyak ikan patin

  1. Haluskan cabe merah dan kunyit, geprek serai..
  2. Masukkan semua bahan kedalam panci/kuali.. masak ikan sampai matang (dengan api sedang)..
  3. Tempoyak siap disajikan.

RESEP BRENGKES, PEPES ATAU PAIS IKAN PATIN TEMPOYAK. Sebuah makanan bila dikombinasikan dengan rasa khas durian memang memberikan citarasa yang sangat mengagumkan. Brengkes adalah sebutan dala bahasa Palembang, bahasa Bungkus ikan dengan daun pisang dan semat ujungnya dengan lidi. Lumuri ikan patin dengan bumbu tempoyak. Buat yang belum tau, langsung aja simak videonya sampai habis ya. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #AnekaPepes.