Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Gulai Tempoyak Ikan Patin Enak

Gulai Tempoyak Ikan Patin. Resipi popular dari Temerloh Pahang ini sangat istimewa digabungkan dengan ikan patin yang manis dan rasa masam manis tempoyak. Masakan khas Palembang berupa tempoyak ikan patin yang bercita rasa manis dan pedas. Adonan tempoyak dibuat dengan cara menyiapkan daging durian, baik durian lokal atau durian monthong (kurang bagus karena terlalu banyak mengandung gas dan air).

Gulai Tempoyak Ikan Patin Semestinya lazat dimakan dengan nasi panas. Gulai Tempoyak Ikan PatinResepi : MaDiHaA aka Ratna. Ikan patin akan dikombinasikan dengan tempoyak tentunya akan sangat enak dan lezat. Anda dapat membuat Gulai Tempoyak Ikan Patin menggunakan 8 bahan dan 3 langkah-langkah. Inilah langkah membuatnya.


Gulai Tempoyak Ikan Patin

Bahan yang digunakan membuat Gulai Tempoyak Ikan Patin

  1. Anda memerlukan 1 ekor >> ikan patin.
  2. Gunakan 1 sdm >> tempoyak.
  3. Gunakan 1 ikat >> daun kesum.
  4. Anda memerlukan 1 bh >> bunga kecombrang/kincung, belah 2.
  5. Siapkan 10 bh >> cabe rawit merah / sesuai selera.
  6. Anda memerlukan 1 ruas >> kunyit.
  7. Gunakan 500 ml >> air.
  8. Siapkan secukupnya >> Garam & gula.

Berikut Resep dan Cara Membuat Masakan Ikan Patin Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap bisa digantikan dengan daun kemangi ataupun. Sur.ly for Wordpress Sur.ly plugin for Wordpress is free of charge. Sur.ly for Drupal Sur.ly extension for both major Drupal version is free of charge. Sur.ly for any website In case your platform is not in the list yet, we provide Sur.ly.

Langkah-langkahmemasak Gulai Tempoyak Ikan Patin

  1. Bersihkan ikan patin, beri perasan jeruk nipis, diamkan 5 menit, kemudian cuci lagi. Sisihkan..
  2. Blender tempoyak, kunyit dan cabe rawit sampai halus..
  3. Setelah mendidih, masukan ikan patin. Tambahkan garam & gula secukupnya sesuai selera. Masak hingga ikan patin matang. Setelah matang, angkat & sajikan.

TEMERLOH : Sebut sahaja gulai tempoyak ikan patin, nama Selera Patin Bangau di Kampung Bangau Tanjung pasti menjadi kebanggaan Rohazlina memulakan perusahaan gulai tempoyak ikan patin ini setelah mendapat inspirasi daripada kejayaan perumahan ternakan ikan patin sangkar di. Resepi Masakan Tempoyak Ikan Patin #tempoyakikanpatin #resepitempoyak #tempoyak. Resepi istimewa & asli daripada Temerloh Pahang, Bandar Ikan Patin. Ikan Patin Masak Tempoyak Cili Api. Tempoyak atau tapai durian adalah seperti makanan tapai lain yang mengandungi bakteria Asid Laktik yang memberi kebaikan pada usus perut apabila makan makanan yang mentah.