Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Gulai tempoyak udang Sederhana

Gulai tempoyak udang. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi.

Gulai tempoyak udang Gulai Ikan patin tempoyak - masakan dari gulai ikan khas dari Jambi, dengan ikan patin yang Masukkan air secukupnya dan masak bersama tempoyak, cili padi dan kunyit yang ditumbuk tadi. Gulai Tempoyak Ikan Patin: Kawan Aku Kahwin Woi! Makanan khas lampung enak yang selanjutnya adalah gulai taboh. Anda dapat membuat Gulai tempoyak udang menggunakan 19 bahan dan 4 langkah-langkah. Inilah cara memasaknya.


Gulai tempoyak udang

Bahan yang digunakan memasak Gulai tempoyak udang

  1. Siapkan 1/2 kg >> udang agak besar bersihkan dan kupas kulitnya.
  2. Anda memerlukan 1 sdt >> garam halus.
  3. Gunakan 1 buah >> jeruk nipis peras airnya.
  4. Siapkan 2 bungkus >> tempoyak/asam durian(kira-kira 5 sdm full).
  5. Siapkan 5 papan >> petai.kupas kulitnya.
  6. Anda memerlukan 700 ml >> santan cair.
  7. Siapkan >> Bumbu halus.
  8. Gunakan 12 buah >> rawit merah(sesuai selera).
  9. Gunakan 10 butir >> bawang merah.
  10. Gunakan 5 butir >> bawang putih.
  11. Gunakan 2 ruas jari >> lengkuas.
  12. Anda memerlukan 1 ruas jari >> jahe.
  13. Anda memerlukan 1 ruas jari >> kunyit.
  14. Siapkan 2 sdm >> cabe giling halus.
  15. Siapkan >> Bahan lainnya.
  16. Anda memerlukan 2 batang >> serai geprek.
  17. Siapkan 4 lembar >> daun salam.
  18. Anda memerlukan >> Garam.
  19. Siapkan >> Penyedap rasa (me:Royco ayam).

Makanan ini memiliki nama yang unik namun bahan yang. Rob and I sniffed the thin yellow sauce. It didn't smell remotely of Although often blended with an ungodly number of chilies, tempoyak isn't innately spicy. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian.

Langkah-langkahmembuat Gulai tempoyak udang

  1. Lumuri udang dengan garam halus dan perasan jeruk nipis.diamkan lebih kurang 10 menit..
  2. Blender semua bahan untuk bumbu halus dan masukkan ke dalam wajan.masukkan juga tempoyak,santan,serai dan daun salam..
  3. Masak di api sedang,sambil terus di aduk hingga mendidih (aduk2 terus,jangan sampai pecah kuah).masukkan petai,aduk terus hingga santan agak menyusut dan sedikit mengental..
  4. Setelah santan menyusut,masukkan udang,garam dan penyedap.aduk terus hingga mengental(sesuai selera).koreksi rasa.sajikan dengan nasi hangat dan sayur rebus..yumm😋😋.

Tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan, seperi sambal Resep Sambal Tempoyak Udang. Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap. Tempoyak merupakan bahan mentah dari durian yang sudah difermentasi, biasanya waktu yang Proses memasak tempoyak khas Jambi juga sangat mudah, cukup menyiapkan ikan segar, cabai. KALAM JAUHARI: Masak Gulai Tempoyak Sedap ni!!! Dapatkan resepi penuh Ayam Gulai Tempoyak di sini.