Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Membuat Sambal tempoyak teri Sederhana

Sambal tempoyak teri. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren).

Sambal tempoyak teri Sambal tempoyak tidak dibuat secara bersamaan, tapi terlebih dahulu harus diracik secara terpisah. Tumis udang atau ikan teri dan petai sebelum dicampurkan dengan sambal tempoyak. Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa. Anda dapat membuat Sambal tempoyak teri menggunakan 10 bahan dan 3 langkah-langkah. Inilah cara membuatnya.


Sambal tempoyak teri

Bahan yang dipake membuat Sambal tempoyak teri

  1. Gunakan 3 sdm >> Tempoyak Asli.
  2. Anda memerlukan 10 butir >> cabe rawit setan.
  3. Gunakan 5 butir >> bawang merah.
  4. Gunakan 4 butir >> bawang putih.
  5. Siapkan 2 sdm >> teri medan.
  6. Anda memerlukan 1/4 sdt >> garam.
  7. Gunakan 1/2 sdt >> penyedap rasa.
  8. Siapkan 1/2 sdt >> gula.
  9. Gunakan 100 ml >> air.
  10. Gunakan >> Minyak goreng.

Sambal Teri merupakan salah satu sambal yang mempunyai banyak penggemar. Bumbu yang begitu minimalis namun rasa yang mampu membangkitkan nafsu makan sering kali digunakan sebagai. Sambal tempoyak siap untuk dinikmati bersama dengan nasi dan juga lauk. Tambahkan teri, aduk rata dan angkat.

Langkah-langkahmemasak Sambal tempoyak teri

  1. Iris tipis bawang merah, bawang putih, dan cabe rawit..
  2. Goreng teri medan setengah matang. Sisihkan..
  3. Tumis bawang merah, bawang putih hingga harum. Tambahkan cabe rawit, tumis sebentar. Tambahkan tempoyak, garam, gula dan penyedap. Aduk rata. Tambahkan air. Setelah agak menyusut airnya, tambahkan teri medan yg sudah digoreng. Aduk rata. Koreksi rasa. Sajikan..

Sambal tempoyak biasanya dipadukan dengan ikan teri, ikan mas, ikan mujair, ikan patin, ataupun ikan-ikan lainnya. Tempoyak yang telah difermentasi, cocok untuk dibuat sambal. Sambal tempoyak biasanya dipadukan dengan ikan Teri, ikan mas, ikan mujair, ikan patin, ataupun ikan-ikan lainnya saat disantap. Selepas menumis, masukkan tempoyak, sedikit air dan petai. It is made from fermented durian called tempoyak.