Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Tempoyak Udang Mudah

Tempoyak Udang. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian. Tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan, seperi sambal tempoyak udang. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian.

Tempoyak Udang Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Anda dapat membuat Tempoyak Udang menggunakan 5 bahan dan 4 langkah-langkah. Inilah cara membuatnya.


Tempoyak Udang

Bahan yang dipake memasak Tempoyak Udang

  1. Gunakan 1 mangkok kecil >> tempoyak (tempoyak yang masih krg dr 1 minggu).
  2. Gunakan 300 gr >> udang segar.
  3. Anda memerlukan 3 siung >> bawang merah.
  4. Anda memerlukan 3 siung >> bawang putih.
  5. Gunakan 15 buah >> cabe rawit, diiris.

Tgh layan citer Ajen Ali.sekali dia sebut #tempoyakudang tetibe teringat tempoyak udang ngan petai arwah atok dollah masak.#telanairliur. Budidaya udang vaname sangat dianjurkan menggunakan kolam terpal. Kami membekalkan tempoyak dan udang galah harga murah. Tempoyak udang petai bun Ala ala #ATMAKITCHEN Dari bunda Sri Selvi.

Langkah-langkahmembuat Tempoyak Udang

  1. Tumis bawang merah, bawang putih, cabe dgn api kecil..
  2. Masukkan tempoyak. Beri sedikit air. Aduk rata..
  3. Beri bumbu berupa garam (sdkt aj krn tempoyak udh asin), gula, dan kaldu jamur. Tes rasa..
  4. Masak sampai tempoyak mengental dan udang masak..

Fermented durian, or tempoyak, is a traditional condiment in Malaysia and Indonesia often mixed with coconut milk curries or pounded with chilies into a spicy dip. It was developed as a way to both use. Makanan khas yang selanjutnya adalah sambal tempoyak udang. Anda mungkin saja akan penasaran dengan sambal yang satu ini karena terbuat dari bahan tomat, cabai, kunyit, pete dan juga udang. Cara Membuat Tempoyak Udang Petai: Masak petai, tempoyak, santan, dan bumbu halus di wajan sampai harum.