Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Menyiapkan Udang Ikan Tumis Tempoyak Enak

Udang Ikan Tumis Tempoyak. Hai gaiss kali ini saya akan memasak tumis ikan nila dan tempoyak😁 Bagi yang belum tau apa itu tempoyak? Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia.

Udang Ikan Tumis Tempoyak Ikan patin akan dikombinasikan dengan tempoyak tentunya akan sangat enak dan lezat. Berikut Resep dan Cara Membuat Masakan Ikan Patin Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap bisa digantikan dengan daun kemangi ataupun. Jakarta - Tempoyak merupakan bumbu asli Indonesia. Anda dapat membuat Udang Ikan Tumis Tempoyak memanfaatkkan 13 bahan dan 4 langkah-langkah. Inilah langkah masaknya.


Udang Ikan Tumis Tempoyak

Bahan yang dipakai memasak Udang Ikan Tumis Tempoyak

  1. Anda memerlukan 250 gr >> udang, buang kepalanya lalu cuci bersih.
  2. Anda memerlukan 3 >> ekor/1.2 kg ikan mas, bersihkan lalu potong-potong agak tipis.
  3. Siapkan 2 batang >> serai, geprek.
  4. Siapkan 50 ml >> air.
  5. Gunakan Secukupnya >> minyak goreng.
  6. Gunakan >> Bumbu iris :.
  7. Siapkan 5 butir >> bawang merah.
  8. Gunakan 1 siung besar >> bawang putih.
  9. Gunakan 15 buah >> cabe ijo keriting.
  10. Gunakan >> Bumbu ulek : ulek hingga tercampur rata.
  11. Siapkan 4 cm >> kunyit, haluskan dulu.
  12. Siapkan 10 sdm >> penuh tempoyak.
  13. Anda memerlukan 10 sdt >> penuh gula pasir.

Dibuat dari durian yang difermentasi Pepes ini biasanya dibuat dari ikan patin, nila atau udang. Salah satu penjual brengkes tempoyak enak di Lalu tumis bumbu tersebut. Beri ikan segar adonan bumbu halus dan irisan tipis daun jeruk yang. Tempoyak udang petai bun Ala ala #ATMAKITCHEN Dari bunda Sri Selvi.

Caramemasak Udang Ikan Tumis Tempoyak

  1. Goreng udang dan ikan, tiriskan. Siapkan juga bahan-bahan lainnya.
  2. Tumis bawang merah putih hingga harum, tambahkan cabe ijo dan serai sambil diaduk-aduk hingga cabe matang.
  3. Masukkan bumbu ulek (campuran tempoyak). Tumis lagi hingga harum. Tuang air dan didihkan hingga mengental.
  4. Tambahkan udang dan ikan, aduk rata. Masak lagi sebentar hingga semua tercampur rata. Koreksi rasa, angkat dan sajikan.

Kalau aku suka manis jadi pilih durian nya yg manis + gula sedikit. Malah, tempoyak turut boleh dibuat sambal tumis ikan bilis, pais tempoyak (ikan yang dibakar bersama tempoyak), dan sambal tempoyak (tempoyak yang digaul bersama cili padi lalu dinikmati begitu sahaja atau digoreng bersama ikan bilis). Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh. Resep Tumis Buncis Udang - Kacang buncis ditumis dengan udang yang ditambahkan? Tumis kacang buncis udang bukan hanya sayuran tetapi juga dengan udang, maka hidangan akan lebih menarik.