Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Pepes patin tempoyak Sederhana

Pepes patin tempoyak. Pepes Patin Tempoyak Pepes ikan patin dicampur tempoyak? Pepes ikan patin tempoyak merupakan makanan khas yang berasal dari daerah kota jambi. Mengapa?, Ikan yang dipilih adalah ikan patin karena memiliki tekstur dagingnya yang lembut, enak.

Pepes patin tempoyak Tempoyak was one of those things I never knew existed, and then I saw everywhere. "Hey you know they are serving durian tempoyak over there," he said, pointing across the street at a restaurant. Namanya adalah pepes ikan patin tempoyak, masakan khas nusantara ini memiliki rasa dan aroma yang sangat lezat. Selain itu, ikan patin juga mengandung protein lebih banyak disbanding dengan. Anda dapat membuat Pepes patin tempoyak menggunakan 11 bahan dan 2 langkah-langkah. Inilah langkah membuatnya.


Pepes patin tempoyak

Bahan yang dipakai membuat Pepes patin tempoyak

  1. Siapkan 1 ekor >> ikan patin.
  2. Anda memerlukan 1 ikat >> daun pisang.
  3. Anda memerlukan 3 sdm >> tempoyak.
  4. Anda memerlukan >> Bumbu halus :.
  5. Gunakan 1/2 ons >> cabe merah.
  6. Anda memerlukan 10 buah >> cabe rawit.
  7. Anda memerlukan 6 siung >> bawang merah.
  8. Siapkan 4 siung >> bawang putih.
  9. Anda memerlukan >> Seujung ruas jahe laos.
  10. Siapkan 1 batang >> sereh.
  11. Anda memerlukan >> Garam, gula dan penyedap rasa.

Namanya adalah pepes tempoyak ikan patin, masakan khas nusantara ini mempunyai rasa dan aroma yang sangat lezat. Selain itu, ikan patin juga mengandung protein lebih banyak dibanding. Löydä HD-arkistokuvia ja miljoonia muita rojaltivapaita arkistovalokuvia, -kuvituskuvia ja -vektoreita Shutterstockin kokoelmasta hakusanalla Pepes Tempoyak Patin Fish Typical Sumatran. yaitu menggunakan Tempoyak dan tidak menggunakan Tempoyak. Brengkes adalah sebutan dala bahasa Palembang, bahasa Indonesianya adalah Pepes.

Langkah-langkahmembuat Pepes patin tempoyak

  1. Cuci bersih patin kemudian uleg bumbu sampai halus tambahkan tempoyak aduk rata.
  2. Siapkan daun pisang, letakkan patin diatasnya olesi dg bumbu tempoyak bungkus.. kemudian panggang sampai patin masak.

Jika pulang ke kampung , menu yang pasti Chef cari adalah Ikan Patin Masak Tempoyak. Bila hancur masukkan tempoyak dalam lesung biar sebati. Pernahkah anda makan ikan patin masak tempoyak? Tak semua orang suka tempoyak kerana meskipun dibuat daripada isi buah durian namun, isi durian ini diasingkan daripada bijinya dan. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi.