Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Mudah Menyiapkan Sambal tempoyak teri pete Enak

Sambal tempoyak teri pete. Assalamualaikum bunda, Kali ini mamalia masak sambal tempoyak / durian yg di fermentasikan. Cara membuatnya sederhana banget ya bunda. Sambal tempoyak makyussss home Made mamah agung.

Sambal tempoyak teri pete Kalau dulu tempoyak akan dibawa sahaja dari rumah arwah Bonda Mertua tapi kini, terpaksalah Bekalan tempoyak memang sentiasa ada di dalam peti sejuk rumah kami. Haaa cuma budu jer tak ada di sini kerana saya tak makan budu, walau. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. Anda dapat membuat Sambal tempoyak teri pete menggunakan 9 bahan dan 4 langkah-langkah. Inilah langkah membuatnya.


Sambal tempoyak teri pete

Bahan yang dipake membuat Sambal tempoyak teri pete

  1. Gunakan 200 gr >> Tempoyak.
  2. Gunakan sesuai selera >> Ikan teri.
  3. Anda memerlukan sesuai selera >> Petai.
  4. Gunakan 4 buah >> Bawang merah ,diiris halus.
  5. Anda memerlukan >> Gula.
  6. Anda memerlukan >> Garam.
  7. Gunakan >> Bumbu halus.
  8. Anda memerlukan 15 buah >> Cabai merah.
  9. Anda memerlukan 3 cm >> Kunyit.

It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Sambal tempoyak pake Pete ala Bunda Kartini. Masih karena sekarang musim duren, hmm menu pavorit keluarga khususnya orang Bengkulu adalah sambal tempoyak dan biasanya tempoyaknya di masak dengan ikan dan untuk lebih sedap dan menggugah selera maka pete menjadi pendamping. Tempe Sambal Teri Pete in the pan.

Tata caramembuat Sambal tempoyak teri pete

  1. Haluskan semua bumbu.
  2. Tumis bawang goreng,selanjutnya tumis bumbu halus,setelah harum masukkan ikan teri dan petai,.
  3. Masukkan tempoyak kedalam tumisan aduk2,beri air sedikit beri gula dan garam,koreksi rasa.
  4. Masak kurang lebih 15 menit di api kecil,sambil diaduk rata,sambal pun siap dihidangkan.

Fimela.com, Jakarta Suka sambal, tempe dan pete? Ada cara sederhana menggabungkan semua makanan yang kamu suka dalam satu menu masakan, yaitu sambal tempe teri pete. Fungsi teri di sini akan menambah kenikmatan sambal tempe. Sambal tempoyak biasanya dipadukan dengan ikan Teri, ikan mas, ikan mujair, ikan patin, ataupun ikan-ikan lainnya. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren).