Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Sambal tempoyak durian campur udang Simpel

Sambal tempoyak durian campur udang. Saya akan membuat resep sambal tempoyak enak campur udang pas banget kalau makan pakai nasi kalau ada tempoyak,memang cucok cara membuat sambal tempoyak. Sambal lagi.hehehe.sorry yah kalo berapa hari ini aku posting sambal terus, kali ini sambal dari saus durian alias tempoyak. mungkin sebagian dari kalian. Resep Sambal Tempoyak Durian Udang Petai Pedas Khas Bengkulu Sederhana Spesial Asli Enak.

Sambal tempoyak durian campur udang Tips Memasak Sambal Tempoyak Ikan Nila. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Anda dapat membuat Sambal tempoyak durian campur udang memanfaatkkan 6 bahan dan 3 langkah-langkah. Inilah cara masaknya.


Sambal tempoyak durian campur udang

Bahan yang digunakan memasak Sambal tempoyak durian campur udang

  1. Siapkan 5 siung >> Bawang merah.
  2. Gunakan 2 siung >> Bawang putih.
  3. Anda memerlukan secukupnya >> Cabe kering.
  4. Siapkan sesuai slera >> Cabe rawit.
  5. Gunakan 1/4 >> Udang.
  6. Anda memerlukan >> Tempoyak duren yg sdh di fermentasi slama 2-3hari.

Tempoyak merupakan makanan yang biasa dijumpai di daerah Sumatra dan Kalimantan. Uniknya, tempoyak adalah hasil fermentasi dari durian yang sudah matang. Makanya, tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan, seperti sambal tempoyak udang berikut ini. Resep dengan petunjuk video: Tempoyak adalah durian yang difermentasi.

Langkah-langkahmemasak Sambal tempoyak durian campur udang

  1. Blender smua bahan dengan minyak,kecuali udang.
  2. Tumis hingga sambal wangi,masukkan udang tumis sampai udang tidak berair.
  3. Masukkan 3 atau 4 sendok tempoyak durian,tumis sampai mengental masukkan gula/garam dan penyedap.jika sudah dirasa pas,matikan api.selesai.

Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Tempoyak merupakan hasil fermentasi dari buah durian yang sudah matang. Sambal ini mengandung belacan atau udang yang dilumatkan. Sambal ini juga dapat digabung dengan bahan lain seperti kangkung untuk Sambal ini terbuat dari tempoyak (fermentasi daging buah durian masak) yang dicampur dengan cabai halus dengan tambahan bumbu lain seperti garam.