Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Sambal tempoyak teri pedas Enak

Sambal tempoyak teri pedas. Coffee Break Channel Menampilkan Ragam Kuliner dan resep Masakan/Minuman yang Menggugah Selera, Beda dan Tampil Lebih Simple. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia.

Sambal tempoyak teri pedas Yuk, buat sambal teri yang gurih dan mantap rasanya. Untuk pemula pun, resep praktis ini harus Anda coba! Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Anda dapat memasak Sambal tempoyak teri pedas menggunakan 10 bahan dan 5 langkah-langkah. Inilah langkah masaknya.


Sambal tempoyak teri pedas

Bahan yang diperlukan membuat Sambal tempoyak teri pedas

  1. Anda memerlukan 1/2 genggam tangan >> Ikan teri.
  2. Anda memerlukan 3-4 sdm >> Tempoyak asli.
  3. Siapkan >> Cabai rawit 7bh (haluskan).
  4. Anda memerlukan >> Cabai merah 5bh (haluskan).
  5. Anda memerlukan >> Kunyit 1 ruas kecil (haluskan).
  6. Siapkan 3 helai >> daun salam.
  7. Siapkan secukupnya >> Air.
  8. Anda memerlukan secukupnya >> Minyak.
  9. Gunakan >> Garam.
  10. Siapkan >> Gula.

Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Sambal teri biasanya sangat cocok disajikan dengan nasi hangat. Perpaduan rasa ikan teri yang gurih dengan pedasnya sambal dijamin bikin ketagihan. Berikut ini IDN Times akan kasih kamu rekomendasi resep sambal teri pedas yang pastinya bakalan bikin nafsu makanmu bertambah.

Langkah-langkahmemasak Sambal tempoyak teri pedas

  1. Goreng ikan teri hinggan setengah garing.
  2. Tumis bahan yang sudah dihaluskan dengan sedikit minyak hingga harum lalu masukkan tempoyak dan air sedikit dmi sedikit sambil diaduk.
  3. Tes rasa dengan memasukkan penyedap rasa/garam dan gula.
  4. Aduk terus hingga airnya agak menyusut lalu masukkan teri.
  5. Tes rasa kembali aduk terus sebentar saja lalu sajikan.

Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Tempoyak merupakan hasil fermentasi dari buah durian yang sudah matang. Terdapat pelbagai jenis sambal tempoyak yang boleh kita sediakan pada hari ini. Antaranya sambal tempoyak petai ikan bilis, sambal tempoyak pahang dan sebagainya. Pada perkongsian resepi pada kali ini khas buat penggemar lauk kampung Negeri Sembilan iaitu sambal tempoyak daun kayu. sambal tempoyak ikan patin sambal tempoyak ikan nila sambal tempoyak berasal dari sambal tempoyak tempe sambal tempoyak tahan lama sambal tempoyak daun kayu sambal tempoyak mangga sambal tempoyak pedas sa Tempoyak merupakan salah satu makanan khas jambi/melayu.