Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Mudah Menyiapkan Gulai Ikan Asam Tempoyak Sederhana

Gulai Ikan Asam Tempoyak. Hallo all of my lovely viewer, pada kali ini aku mau berbagi info tentang salah satu kuliner atau masakan khas yang ada di kota Bengkulu. pada video ini aku. Assalamu'alaikum wr wb Bagi yang SUBSCRIBE,LIKE & SHARE Semoga Allah melancarkan rezekinya dan di permudahkan segala urusannya. Nota: Petua menghilangkan hanyir dan lendir ikan patin ialah dengan melumur ikan patin dgn tepung gandum.

Gulai Ikan Asam Tempoyak Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Ikan patin akan dikombinasikan dengan tempoyak tentunya akan sangat enak dan lezat. Anda dapat memasak Gulai Ikan Asam Tempoyak menggunakan 14 bahan dan 6 langkah-langkah. Inilah cara membuatnya.


Gulai Ikan Asam Tempoyak

Bahan yang diperlukan memasak Gulai Ikan Asam Tempoyak

  1. Siapkan 100 gram >> tempoyak(fermentasi dari buah duren).
  2. Gunakan 500 gram >> ikan(me lele/bebas ikan apa saja).
  3. Siapkan 200 gram >> santan kental.
  4. Anda memerlukan 500 ml >> air.
  5. Gunakan >> Bahan Bumbu.
  6. Gunakan 100 gram >> cabe merah(sesuai selera).
  7. Anda memerlukan 3 siung >> bawang putih.
  8. Gunakan 5 siung >> bawang merah.
  9. Gunakan 1 ruas jari >> kunyit.
  10. Gunakan 1 ruas jari >> jahe.
  11. Gunakan 1 batang >> serai(boleh di geprek/dihaluskan).
  12. Gunakan 2 ruas jari >> Laos/ lengkuas (geprek/halus).
  13. Gunakan Secukupnya >> garam.
  14. Siapkan Secukupnya >> gula.

Berikut Resep dan Cara Membuat Masakan Ikan Patin Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap bisa digantikan dengan daun kemangi ataupun. Untuk menghasilkan rasa asam dan aroma yang sangat lezat, proses fermentasi dilakukan selama tiga hingga enam hari. Akan lebih lezat lagi jika bahan dasar yang di gunakan adalah bahan Diamkan selama tiga hingga enam hari. Keenakan gulai rom, asam tempoyak patin dan sambal hitam yang sinonim dengan beberapa daerah di Pahang tidak perlu diperkatakan lagi.

Caramemasak Gulai Ikan Asam Tempoyak

  1. Siapkan semua bahan.
  2. Siapkan kuali, masukan tempoyak, cabe, air, dan semua bumbu bumbu.
  3. Masak hingga mendidih, jangan lupa diaduk.tambahkan garam, dan gula.
  4. Kemudian masukan ikan, masak ± 10 menit..
  5. Kemudian koreksi rasa, angkat..untuk ikan biasanya ikannya di goreng terlebih dahulu, tapi saya lebih suka tidak di goreng..untuk jenis ikan bisa ikan apa saja ya😁.
  6. Sajikan, selamat mencoba..

Lebih-lebih lagi gulai rom dan asam tempoyak patin menggunakan ikan air tawar Sungai Pahang yang segar seperti ikan patin buah, jelawat, baung dan. Ikan Patin Tempoyak memang enak dimakan bersama nasi panas. Gulai patin tempoyak merupakan hidangan yang paling popular di negeri Pahang. Lebih - lebih lagi di daerah Temerloh yang sememangnya terkenal Pais ikan patin tempoyak merupakan hidangan tradisi Pahang yang sememangnya sukar dilupakan. Jangan sekali kali masuk bawang, bawang putih, halia, asam jawa dan santan.